ျမိဳလူမ်ိဳး
ျမိဳလူမ်ိဳး
တိဗက္- ျမန္မာ အစုမွ ရခိုင္အုပ္စုခြဲတြင္ ပါဝင္ေသာ တိုင္းရင္းသား
လူမ်ိဳးမ်ားအနက္ ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔သည္ စစ္ေတြခရိုင္ ဘူးသီးေတာင္ ေဒသႏွင့္ ယခင္ ရခိုင္ေတာင္တန္းေဒသ၊
ယခု ခ်င္းဝိေသသတိုင္း ပီးေခ်ာင္း၊ မီးေခ်ာင္း တေလွ်ာက္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ထို႔ျပင္
အေရွ႕ပါကစၥတန္ျပည္၊ စစ္တေကာင္း ေတာင္တန္း၊ ဗိုလ္မင္းေထာင္ ေတာင္တန္းနယ္ အစြန္အဖ်ားတြင္လည္း
ၿမိဳလူမ်ဳတို႔ ေနထိုင္ၾကသည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ သန္းေကာင္စာရင္းအရ ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔၏ ဦးေရမွာ
၁၃,၇၆၆ ခန႔္ရွိသည္။ ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔သည္ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးႏွင့္မနီး၊ ေတာေတာင္ ေခ်ာင္းေျမာင္း
ထူထပ္ေသာ အရပ္မ်ားတြင္ ေရွးဓေလ့အတိုင္း ေတာင္ယာပဲခင္း လုပ္ကိုင္စားေသာက္လ်က္ ရွိၾကသည္။
ေယာက္်ားတို႔မွာ အနံ တဝါးေလာက္ အျပာေရာင္ အဝတ္ရွည္ကို ခါးေတာင္က်ိဳက္၍ ဝတ္ၾကၿပီးလွ်င္၊
မိန္းမမ်ားမွာ အကၤ်ီဝတ္ၾကရိုး ထုံးစံမရွိဘဲ၊ နက္ျပာေရာင္ အဝတ္စ အနံတထြာေလာက္ကို ဒူးဆစ္အထိ
ဆီးစပ္ေအာက္ ေရွာ၍ ပတ္ရစ္ဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ထိုအဝတ္စ ခါးတြင္ ၿမဲေနေစရန္ ပုတီးေစ့လုံးႀကီးမ်ား
သီထားေသာ ႀကိဳးမ်ားျဖင့္ ရစ္ပတ္စည္းေႏွာင္၍ေသာ္လည္း ထားတတ္၏။ သို႔မဟုတ္ ေၾကးနီေခြမ်ားကိုေသာ္လည္း
စြပ္ထားတတ္၏။ ရိုးသားစြာ ေနထိုင္ေလ့ရွိသည္။ လူအိုလူမင္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္ ေကြၽးေမြးမည့္
သားသမီးမရွိလွ်င္ ကာလသားမ်ားသည္ စု၍ အပိုသက္သက္ ေတာင္ယာလုပ္ၿပီးလွ်င္ ဝမ္းစာထည့္ေပးၾက၏။
ၿမိဳတိုင္းရင္းသူမ်ား -ေခါင္းကိုက္၊ ဝမ္းနာ၊ ဖ်ားနာျခင္းမွစ၍ နတ္ဖမ္းစားသည္ဟု
အယူရွိၿပီးလွ်င္ ကြၽဲႏြားဝက္တို႔ကို သတ္၍ နတ္တင္ေလ့ရွိသည္။ ေတာင္ေပၚ ယာခင္းတြင္ မ်ိဳးႀကဲခါနီး၌
ၾကက္ကို အေကာင္မ်ားစြာ သတ္၍၊ ၾကက္ေသြးျဖင့္ ယာခင္းကို ပက္ဖ်န္းကာ ယာခင္းေကာင္းေစရန္လည္း
နတ္တင္ေလ့ရွိသည္။ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔သည္ တခ်ိန္က ရခိုင္ျပည္တြင္ မင္းဧကရာဇ္မ်ားအျဖစ္ နန္းတက္၍
“ၿမိဳ” မင္းဆက္ ႏွစ္ဆက္ကိုပင္ တည္ေထာင္ခဲ့ဘူးေလသည္။
ထိုသို႔ ၿမိဳမင္းဆက္ နန္းတက္ခဲ့သည္မွာ သကၠရာဇ္ ၁၃၁ ခုႏွစ္မွ ၁၅၆ ခုႏွစ္အထိ ၂၅ ႏွစ္ခန႔္
ၾကာခဲ့ေလသည္။ဤသို႔ ၿမိဳ႕မင္းဆက္ ႏွစ္ဆက္ ထူေထာင္ခဲ့ဘူးေသာ ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔မွာ ယခုအခါ
မထင္မရွားေသာ လူမ်ိဳးအေနျဖင့္ တည္ရွိကာ၊ အျခား ျမန္မာနိုင္ငံ တိုင္းရင္းဘြားတို႔ကပင္
ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔အေၾကာင္းကို မသိရွိၾကေပ။[၁]
ၿမိဳ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု ဆိုသည္မွာ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း
ေနထိုင္သည့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု ျဖစ္သည္။ ရခိုင္မ်ိဳးႏြယ္စုထဲတြင္ ရခိုင္၊ ကမန္၊
ခမြီး၊ ဒိုင္းနက္၊ မရမာႀကီး၊ ၿမိဳ၊ သက္ ဟုဆိုခါ လူမ်ိဳးစု ၇ စု ရွိသည္။ အေနာက္မဇိမမွ
စစ္ေဘးဒဏ္ေၾကာင့္ ၿမိဳတို႔သည္ ဟိမဝႏၱာေတာင္ေျခမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္လ်က္ တိဗက္ကုန္းျပင္ျမင့္သို႔
ေရာက္ရွိခဲ့ၾကသည္ဟု ေရွးဘိုးေဘး၊ ဘီဘင္တို႔၏ ႏႈတ္ဆင့္ကမ္းစကားအရလည္းေကာင္း၊ ၿမိဳ ဘာသာစကား၊ ေတးလကၤာပုံျပင္၊ ဝတၳဳအရလည္းေကာင္း သိရသည္။ တိဗက္မွတစ္ဆင့္ အာသံ၊ မဏိပူရသို႔
ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကၿပီး ေနာက္တစ္ဖန္ ယင္း အာသံ၊ မဏိပူရမွ တစ္ဆင့္ ေျခဦးတည့္ရာသြားၾကျပန္ရာ
ယခု ခ်င္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ပလက္ဝၿမိဳ႕၊ အေရွ႕ဘက္ (၁၀) မိုင္ေက်ာ္ခန႔္အကြာ ၿမိဳဘာသာစကားျဖင့္ ကိမၼာ ေခၚဆိုသည့္ ေက်ာက္ပန္းေတာင္ႏွင့္ နီလာပန္းေတာင္သို႔ ေရာက္ရွိ
အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းမွတစ္ဆင့္ အခ်ိဳ႕သည္ ဂစ္ဆမနဒီ(ကုလားတန္ျမစ္)၏ အထက္ေအာက္ႏွင့္
ေလးၿမိဳ႕ျမစ္တစ္ေလွ်ာက္ ပ်ံ့ႏွံစြာ ဆင္းသက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ အေရွ႕ပါကစၥတန္(ဘဂၤလားေဒ့ရွ္)၊ အိႏၵိယ ထိ
ေရာက္ရွိ ပ်ံ့ႏွံခဲ့ၾကသည္။
ျမိဳးတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား'ရခိုင္ေဒသသို႔စတင္အေျခခ်မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ရခိုင္သမိုင္းမ်ားတြင္လည္းေျခရာေကာက္ယူႏိုင္ပါ
သည္။ ကစၦပနဒီျမစ္ဝွမ္းေဒသသို႔ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ား ေျမာက္ဘက္မွဝင္ေရာက္လာရာ
ျမိဳတို႔သည္
အဆိုပါေဒသတြင္ရွိႏွင့္ေနျပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ပထမဓညဝတီကိုတည္ေထာင္ကာရခိုင္မင္းဆက္ကိုတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ
သူရဲေကာင္း မင္းမရယုသည္ "ျမိဳ"အၾကီးအကဲတစ္ဦး၏သမီး မပိန္ႏွင့္
လက္ထပ္ထိမ္းျမားခဲ့ေၾကာင္း၊ ထို႔ေနာက္ "ျမိဳ"လူမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ
ထိုစဥ္က ကစၦပနဒီ ျမစ္ဝွမ္းတစ္ဝိုက္ မင္းမႈဆိုးသြမ္းေနၾကေသာ ဘီလူးမ်ားကို
တိုက္ခိုက္ေအာင္ျမင္ခဲ့ေၾကာင္း ရခိုင္ သမိုင္းမ်ားက ဆိုပါသည္။
ထိုအေၾကာင္းကို အဒူမင္းညိဳ၏ ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္းအပိုဒ္(၆) တြင္
'မာရယုလွ်င္၊ ဘျဖဴျမိဳထီး၊
သင္းၾကီးေအာင္လာ၊သည္းခ်ာေဒဝီ၊သမီးဘီႏွင့္ယွဥ္မွီတကြ'ဟူ၍စပ္ဆိုထားပါသည္ရခိုင္မဟာမုနိဘုရားသမိုင္းစာအုပ္တြင္'မာရယုသည္စြမ္းရည္သတိၱႏွင့္ျပည့္စံုသည္ျဖစ္၍ျမိဳလူမ်ိဳးေခါင္းေဆာင္ရေအာင္လာ၏သမီးႏွင့္လက္ထပ္သည္'
ဟုေဖာ္ျပထားပါသည္။
ဤအျဖစ္အပ်က္ကို ေႏွာင္းပိုင္းသုေတသီတို႔က ခရစ္ႏွစ္အျဖစ္ နန္းစဥ္ နန္းဆက္
သမိုင္းျပဳ၍ ေဖာ္ျပရာ ဘီစီ-၃၃၂၅ သည္ မာရယု၏ နန္းတက္ႏွစ္ပင္ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ရခိုင္သမိုင္းဦး ကာလကပင္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌
"ျမိဳ"တိုင္းရင္းသားတို႔ရွိႏွင့္ျပီျဖစ္ေၾကာင္း ေယဘုယ်
မွတ္ခ်က္ယူႏုိင္ပါသည္။ ျမိဳတို႔သည္
ရခိုင္ႏွင့္အတူတကြေနထိုင္လာခဲ့ၾကရာေဝသာလီေခတ္ကုန္ခါနီးတြင္ျမိဳလူမ်ိဳးသံုးဦးဘုရင္ျဖစ္လာခဲ့ေသာသမိုင္းေၾကာင္းသည္ရခိုင္ရာဇဝင္တြင္ထင္ရွားခဲ့ပါသည။ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကားေခတ္တြင္စူဠစႏၵားမင္းနတ္ရြာစံျပီးေနာက္
မင္းဆက္ျပတ္ခဲ့ရာ စႏၵာေဒဝီမိဘုရားသည္ဘုရင္ၾကီးမွာခဲ့အတိုင္း
မိမိလက္စြပ္ျဖင့္တန္သူကို ရွာေဖြခဲ့ရာ
မေတြ႔ရ၍ေခ်ာင္းဖ်ား၊ေျမာင္းဖ်ား၊ေတာေတာင္အႏံွံ႔အျပားရွာေဖြေစသည္။ထိုအခါအဆင္း၊ခြန္အား၊စြမ္းအားျဖင့္ျပည့္စုံေသာျမိဳလူမ်ိဳးသံုးဦးျဖစ္သည့္အျမတူ၊အျမကူ၊ပဲျဖဴတိို႔ႏွင့္လက္စြပ္တန္သည္ျဖစ္၍ေဝသာလီျမိ႕ေတာ္သို႔ေခၚယူခဲ့သည္။ယင္းေနာက္အစ္ကိုၾကီးအျမကူကိုအိမ္ေရွ႕အရာအပ္ႏွင္းကာသားျဖစ္သူပဲျဖဴကိုေျမာက္ဦးျမိဳ႕အားစားေစသည္။
ထိုအေၾကာင္းကို ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္းအပိုဒ္(၁၄)တြင္ 'ျမိဳတြင္ ထင္ရွား၊
သင္းၾကီးသားလွ်င္၊ ရည္သြားလံုးရပ္၊ စည္းၾကပ္က်စ္ေၾကာ၊ ေခ်ာေမာဆင္းေရာင္၊
ညီေနာင္သားဘ သံုးေယာက္ရ၍၊ အစတည္တံု၊ အျမတူႏွင့္၊
တူစံုသားေမာင္၊ထီးနန္းေဆာင္၍ ေနာင္တလစ္မႈ၊ သားပဲျဖဴႏွင့္၊
ရိပ္ျဖဴေဆာင္းခ်ဳပ္ ၊ ျပည္ရြာအုပ္လ်က္' ဟုမွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။
ပဲျဖဴမင္း ေျမာက္ဦးျမိဳ႕တည္၍ေနစဥ္ ေျမာက္ဘက္မွ မြန္ဂိုလီယံမ်ား
ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္၍ပ်က္စီးသည္ကို 'တံုလႈပ္မစြမ္း၊ခဲ့ယိုယြင္းတြင္
ရွမ္းလိမ္းဘုန္းရွင္၊ သိုခင္ဘြားၾကီး၊ ေတာင္ရိုးစီး၍ဖ်က္ဆီးေလေသာ၊
တို႔ရြာတစ္ၾကိမ္၊
မင္းမဲ့တိမ္သည္'ဟူ၍ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္းအပိုဒ္(၁၄)၌ပင္ေဖာ္ျပထားပါသည္။ရခိုင္ဘုရင္ေကာလိယမင္း၏သားေတာ္ႆရာဇာလက္ထက္တြင္ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာ
မဟာ ျမတ္မုနိရုပ္ပြားေတာ္ၾကီးအား အမတ္ၾကီးလက်ၤာကို
ဆုလာဘ္ေပး၍ရွာေဖြေစသည္။ေနာက္ဆံုးတြင္ေခ်ာင္းဖ်ား၊ေျမာင္းဖ်ား၊ေတာနားေတာင္နားတြင္ေနထိုင္စားေသာက္ၾကေသာ
ျမိဳလူမ်ိဳးရေဟာင္လာႏွင့္ အေပါင္လာညီအစ္ကို ႏွစ္ဦး၏
အကူအညီလမ္းညြန္မႈျဖင့္ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္ၾကီးကို
ေခ်ာင္းဖ်ားငယ္တစ္ခုတြင္ လည္ေတာ္တိုင္ ေျမဖံုး၍ ေတြ႔ရသည္ ဟုဆိုသည္။
ယင္းအေၾကာင္းကို ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္းအပိုဒ္(၁၉)တြင္ 'ေကာလိယမင္း၊
အရင္းသည္းျခာ၊ ႆရာလွ်င္၊ မဟာမုနိ၊ ရွိသည့္အေၾကာင္း၊ ေပါင္ေလာင္ျမိဳ႕ထီး၊
သင္းၾကီးညြန္ျပ'ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ရခိုင္သမိုင္းမ်ား၏ အဆိုအရ
တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ရခိုင္ေဒသသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့မည္ ျဖစ္ေသာ
"ျမိဳ"တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ရခိုင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္း ကစၦပနဒီ ႏွင့္
ေလးျမိဳ႕ျမစ္ဝွမ္းသို႔ တစ္သုတ္ျပီးတစ္သုတ္ အေျခခ်ခဲ့ေၾကာင္း
ေတြ႔ရွိရသည္။ထိုကစၦပနဒီႏွင့္ေလးျမိဳ႔ျမစ္ဝွမ္းသို႔အေျခခ်လာပံုႏွင့္ပတ္သက္၍
ဤသို႔ဆိုပါသည္
BC-၃၃၀၀ေက်ာ္ကအဆိုပါျမိဳလူမ်ိဳးမ်ားသည္အိႏိၵယေတာင္တန္းအရပ္ေဒသႏွင့္တရုတ္ျပည္ယူနန္အရပ္ေဒသတြင္ေနထိုင္ခဲ့ေလ၏။ထိုအရပ္ေဒသမွတစ္ဆင့္ကစၦပနဒီ
(ျမိဳဘာသာေခၚယာမ္မာေစ) ေလးျမိဳ႕ျမစ္ ႏွင့္ကုလာတန္ျမစ္
ဝွမ္းပီေခ်ာင္း၊မီးေခ်ာင္းအရပ္ေဒသ၌အေျခခ်လာရာထိုအရပ္၌ပင္ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ရင္းႏီွးစြာေနထိုင္ရင္းရခိုင္မင္းဆက္သံုးဆက္မွ်
အုပ္စိုးခဲ့ၾကသည္။"
''၁၉၄၃၊စစ္အတြင္းကျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရကဆင္းလားျမိဳ႕တြင္
ပုံႏိွပ္ထုတ္ေဝခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံလက္စြဲစာအုပ္တြင္ ခ်င္းအမ်ိဳးအႏြယ္ဝင္
'ျမိဳ'တိုင္းရင္းသားတို႔ ျမန္မာျပည္တြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာပံုႏွင့္ပတ္သက္၍
ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပခဲ့ပသည္။ တိဗက္-ျမန္မာ မ်ိဳးႏြယ္အုပ္စုသည္ သံုးစုခဲြ၍
လမ္းေၾကာင္းျဖင့္ေတာင္ဘက္သို႔ ဆင္းလာခဲ့ရာ ဧရာဝတီျမစ္ဖ်ားခံရာ
အရပ္ေဒသမ်ားမွျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုေနရာမွခ်င္းအမ်ိဳးသားတို႔သည္အေနာက္ဘက္
ေတာင္တန္းမ်ားသို႔ တက္ခဲ့ၾကေလသည္။ ဆင္းသက္လာေသာသံုးစု အနက္အမ်ားစုတြင္
ျမန္မာႏွင့္ ေရွးျမန္မာမ်ားပါဝင္သည္။ ေတာင္ဘက္သို႔ဆက္၍ ဆင္းသက္လာရင္း
လမ္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ အခ်ိဳ႕က
အတည္တက်စဲြျမဲေနထိုင္ရစ္ၾကရာျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္းေနမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားျဖစ္သြားၾကသည္။ရခိုင္ရိုးမေတာင္တန္းမ်ား၌
ေနၾကေသာခ်င္း၊ဒိုင္းနက္၊ ျမိဳ ၊ ေတာင္သား၊ ခမီးတို႔သည္လည္း
တိဗက္ျမန္မာအုပ္စုဝင္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ခ်င္း၊ကခ်င္ႏွင့္မ်ိဳးႏြယ္ခ်င္းဆက္စပ္ေသာနာဂတို႔သည္ျမန္မာႏိုင္ငံေျမာက္ဘက္ေတာင္တန္းမ်ား၊ဟူးေကာင္းေတာင္ၾကားႏွင့္
ခ်င္းတြင္းျမစ္အေနာက္ဘက္တို႔တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္''ဟုေရးသားထားပါသည္။
ထို႔အျပင္ ရခိုင္ရာဇဝင္က်မ္းမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ရခိုင္မဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး
ဓညဝတီရာဇဝင္သစ္
မရယုႏွင့္ေဗဒါရွင္းတမ္းစသည့္က်မ္းကန္မ်ားတြင္လည္းေကာင္းတစ္ခ်ိဳ႕ေသာစာအုပ္စာေပမ်ားတြင္လည္းေကာင္းျမိဳလူမ်ိဳးကိုေရးသားၾကရာတြင္''ျမိဳ''ဟူေသာေဝါဟာရ
အျပင္ ''ျမိဳ''ဟူ၍လည္းေကာင္း ''ျမဳန္"ဟူ၍လည္းေကာင္း
"ျမိဳ႕"ဟူ၍လည္းေကာင္းမႈကြဲစာလံုးေပါင္းျဖင့္ေရးသားထားပါသည္။
ျမိဳ၊ျမဳန္၊ျမဳမ္၊ျမဴ၊ျမိဳ႕ဟူေသာအေရးအသားသည္
"ျမိဳ"လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကိုပင္ေရးးသားထားဟုမွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။အိႏိၵယလူမ်ိဳးမ်ားက''ျမိဳ''လူမ်ိဳးမ်ားကို"ျမံဳဂ်ာ"ဟုေခၚေဝၚေနၾကသည္။
မႈလ "ျမဴ" "မရု"စကားလံုးကို ရခိုင္ တိုင္းရင္းသားတိို႔က "ျမိဳ"ဟုေခၚျပီး
ဗမာတိုင္းရင္းသား တို႔ကမႈ "ျမိဳ"ကို "မ်ိဳ"အသံထြက္သည္။ ျမိဳ လူမ်ိဳးကို
တစ္ျခားတိုင္းသားမ်ားက သူ႔လ်ာသံႏွင့္မည္သို႔ပင္ေခၚေစကာမႈ မိမိကိုယ္ကို
"ျမဴ""မရု"ဟု ယေန႔တိုင္ေခၚေဝၚၾကပါသည္။ ျမိဳတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားမွာ
မႈလ "ျမဴ"နာမည္ရွိသလို ရခိုင္၊ ဗမာစသည့္တိုင္းရင္းတို႔မွာလည္း "Burma
ဘာမာ"ဟုေတြ႔ရျပီး၊ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔မွာလည္း "Arakan
အာရကန္"ဟုေတြ႔ရပါသည္။ ျမိဳတိုင္းရင္းသားတို႔သည္
မိ္မိကိုယ္ကို "ျမဴ"ဟူ၍အျပင္ "ျမိဳစာ
Mro-cha"ဟုလည္းေခၚပါသည္။"ျမဴ"အသံုးႏုန္းသည္အမ်ားဆိုင္'နာမ္'ကိုလည္းသံုးပါသည္"ျမိဳစာ"အသံုးႏုန္းသည္မိမိကို
ကိုယ္စားျပဳပါသည္။ ထို႔အျပင္ "မရိုစာ Mro-cha"ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ "မရုစာ
Mru-cha"ဟူ၍လည္းေခၚပါသည္ "လူ"လူသား"ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
ျမိဳတိုင္းရင္းသားတို႔႔ သည္လြန္ခဲ့ ေသာႏွစ္ေပါင္းေထာင္ေက်ာ
္ခန္႔ကျခံစည္းရိုး ခုႏွစ္ထပ္ထိုးကာ ေနထိုင္ၾကသ ည္ဟုသိရသည္။
ျခံစည္းရိုးထိုးၾကပံုမွာ အျမင့္(၈)ေတာင္ ရွိျပီး အေပၚထက္မွာ
အခ်ြန္၊ ဝါးျခမ္းျပား အစိတ္ကို အဖ်ား၊အရင္း အခြ်န္ထားကာ ၊အခြ်န္သည္အျပင္ဘက္
ဟ ျပီး ျခံစည္းရိုးဝိုင္းၾကီးကို ထိုးပါသည္။ ထိုေခတ္ကာလသည္
တိုင္းျပည္မျငိမ္မသက္ျဖစ္ေနရကား ဘုရင္စနစ္ သူရဲေကာင္းစနစ္ က်င္းသံုးကာ
တစ္ပါးႏွင့္ တစ္ပါး တိုင္းျပည္ေနရာလုေနၾကသည္ ဟုမွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။
တစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး စစ္တိုက္သည္ကို ျမိဳဘာသာစကားျဖင့္(ဟိယာရို႕)ဟုေခၚပါသည္
။ျမိဳလူမ်ိဳးကို စစ္လာတိုက္သည့္ စစ္အမည္မွာ (Hὓm Pok Hie-ဟုန္မ္ ေပါက္ဟိယာ ၊
Maih Bown Hie-မာမ္ ဘင္န္ဟိယာ) ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။ျမိဳလူမ်ိဳးတို႔၏ စစ္အမည္သည္
(Hoi Kong Hie-ေဟြေခါင္ဟိယာ)ဟုေခၚသည္။ (Hὓm Pok Hie –ဟုန္မ္ေပါက္ဟိယာ)
စစ္ရန္ေၾကာင့္ ျမိဳ လူမ်ိိဳးသူရဲေကာင္း ျဖစ္သည့္ (ထင္းေလာင္း-ဟိယာရန္႔)
သည္အသတ္ခံခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ေသာစစ္ရန္ကိုေၾကာက္ရႊံ႕ေသာေၾကာင့္
ျခံစည္းရိုး (၇) ထပ္ထိုးကာေနထိုင္ၾကသည္ဟု ပစပ္ရာဇဝင္ ကဆိုပါသည္။
တစ္ခ်ိဳးေသာ ရာဇဝင္မ်ားနဲ႔ တစ္ထပ္တည္းမက်ေသာ္လည္း ဆိုလိုရင္းက စစ္ရန္ကိို
ေၾကာက္ေသာေၾကာင့္ ျခံစည္းရိုး (၇) ထပ္ထိုးကာ
ေနထိုင္ျခင္းကိုအစဲြျပဳေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျပီးေနာက္ ရခိုင္ေဒသသို႔ ကိုလိုနီေခတ္ျဖစ္စက အေစာဆံုး ေရာက္ရွိခဲ့သည့္
ေက်ာက္စာပနး္ေထာက္ဳး ေဒါက္တာ ေဖာ္ခ်မာက သူ၏ စာအုပ္တြင္ ျမိဳ လူမ်ိဳးတို႔၏
ေရွးေဟာင္းသခ်ၤီဳင္းေျမရွိ ေၾကာင္း၊ အရိုးအိုမ်ားျဖင့္
ျမႈပ္ႏွံထားသည္ကိုေတြ႔ရေၾကာင္း၊ အေနာက္ဘက္ေတာင္တန္း တခြင္တျပင္ကို
စိုးမိုးေနထိုင္ခဲ့ၾကသည့္
တိုင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ထိုသခ်ၤိဳင္းေျမသည္မင္းျပားက်ိန္းေတာင္၊ေတာင္တန္း၏ေျမာက္ဘက္က်ေသာ
ေတာင္ထိပ္တြင္ဟု ဆိုပါသည္။
ကိုးကား
Jump up ↑ ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အတြဲ (၉) အပိုင္း (ခ)
Jump up ij ေမယုေတာင္စြယ္ျကားက ေသြးခ်င္းေမာင္မယ္မ်ား
Comments
Post a Comment